Kamis, 24 November 2016

PERCERAIAN ATAS PERMINTAAN ORANG TUA

PERCERAIAN ATAS PERMINTAAN ORANG TUA
Ibn Umar ra berkata: saya beristeri yang saya cintai, tetapi Umar membenci padanya, maka ia menyuruh saya menceraikan, dan saya menolak. Kemudian Umar pergi memberitahu kepada Rasulullah saw. maka nabi bersabda kepada saya: ceraikanlah (HR Abu Daud, Atturmudzi)
Seorang datang kepada Abu darda dan bertanya: saya beristeri dan ibuku menyuruh saya menceraikan isteriku itu. Maka berkata Abu Darda: saya telah mendengar Rasulullah saw bersabda: Orang tua itu bagaikan pintu sorga yang paling tengah, maka terserah kepadamu apakah engkau buang atau engkau gunakan kesempatan itu! (HR Atturmudzi)
Riyadhussholihin jilid I hal. 307-8

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates